8 Ekim 2013 Salı

Nejat İşler'i kim durduracak?

Bu fotoğrafa bakıp bakıp kederleniyorum. Neredeyse ağlayacağım. Bir insan hayatıyla bu denli dalga geçme "hak"kına sahip midir?


Evet, Nejat İşler'den söz ediyorum.

Yıllar önce, Nejat İşler bugünkü gibi ünlü olmadığı zamanlarda, Cihangir de bugünkü Cihangir değildi ve "idolü" Fikret Kuşkan'ın peşinden sürüklenirken içim hep cız ederdi. Yazık olacak, bu çocuğa, diye hayıflanırdım.

Fikret'in hayatla kavgasını o da benimsemişti.

Halbuki, hayatla kavga etmeye ne gerek var?

Hayatı cehenneme çevirenlerle kavga et!

Sonrasında, bence sadece gençlik farkı ile değil, aktörlükte de Fikret Kuşkan'dan ilerde performans gösterdi. 

Ama, hayatla kavgaya devam etti.

En son, Kaybedenler Kulübü filminde izledim.

90'ların "bohemian" tarzını yansıtmaya çalışan altıkırkbeş yayınlarının sahibi Kaan Çaydamlı'nın hikayesinde dizilerde gösterdiği performansın da gerisine düştü. 

Halbuki, "bohemian" kavram itibariyle zaten bir yanılsama, hatta daha ileri gidelim, bolca yalana yaslanır. 

Nejat İşler bu gerçeği de ıskaladı, gibi duruyor. Belki de, en iyi o biliyordur da, ondandır bu "boşvermiş"liği. 

Çaresizliğin yansıması olarak boşvermişlik.

+++

Fotoğrafa iyi bakınız.

Bu resimde Mustafa Kemal'in elinde rakı bardağı yoktur. Yani, resim "mise en scene" olarak "masaüstü yayıncılık" tarafından tasarlanmıştır.

Önce, Mustafa Kemal'in eline rakı bardağı tutuşturulmuş ve sonra da Nejat İşler'in "şerefine" tokuşturması resmedilmiştir.

Birinci yanlış, Mustafa Kemal'in resimdeki bir bardağı tutma ihtimalidir ki, bu nihayetinde "sıfır"dır. Çünkü, bu uzun-ince bardaklar çok sonraları moda olmuştur. Eski bardaklar ince belli ama kalın ve şişman altı olan bardaklardı.  

Hadi bunu "tasarımcılar"ın tarih bilgisi eksikliğine verelim.

Daha vahimi, "şerefe" yapılan tokuşturma ile verilmek istenen mesajdır.

Benim tanıdığım Nejat İşler, zaten "mesaj kaygısı" ile yaşamayan birisidir. Ki, böyle yaşamayı "hayat tarzı"na dönüştürmüştür. 

O halde, bizim çArŞı'nın "şerefine tayyip" türünden müstehzi bir kışkırma ile mi karşı karşıyayız? Hayır, sanmıyorum. Çünkü, aynı Nejat İşler kendi hayatı ile ne kadar "pervasız" ise de, başkalarına karşı o kadar da saygılıdır.

Peki, nedir o halde?

İçmek ile özgürlük arasında ideolojik bağıntı kurup, bunu kendi savunma alanı olarak korumak isteyen, ama bu arada, bütün toplumu da Cumhuriyet Devrimi'ni savunmanın içki içme özgürlüğünü savunmaktan geçtiğine ikna etmek isteyen bir "meczup" beyin fırtınası eseri midir, bu fotoğraf?

Her ne olursa olsun, bu fotoğraftan zarar görecek tek kişi Nejat İşler'dir.

Hayır, AKP'ye av köpekliği yapmayı gazetecilik sanan zevatın vereceği zarardan söz etmiyorum. Nejat İşler o cenaha iki dudağını büzerek yeterli cevabı kendisi verecektir.

Sözünü ettiğim, Nejat İşler'in kendi kendisi ile giriştiği düellodur!

Biyolojik sınırlar ile beynin çatışmasıdır. Ki, bu kavgadan hiçbir zaman beyin galip ayrılamamıştır.

Lütfen, sinemaya, aktörlüğe, Nejat İşler'e kişisel olarak saygı ve sevgi duyan herkese çağrımdır. Elbette, öncelikle Nejat İşler'in kendisine:

Nejat İşler lütfen, kendini yok etme! Sinemanın sana ihtiyacı var!

Sen asıl, hâlâ yapmadığın filmlerle unutulmaz bir isim bırakacaksın. Daha yüzlerce genç aktör adayı seni örnek alacak. Senin gibi oynamak isteyecek. Senin oyunculuğundan yola çıkarak seni aşacak!

İnsanın varlık nedeni, sadece doğmuş olması değildir. Hatta, hiç değildir.

Doğum rastlantısaldır. Evet. Ama, dünyadaki işlevimiz bizimle biçimlenir. Varlığımıza yaptıklarımızla anlam katarız. 

Ve, Nejat İşler'in önünde anlamlandıracağı koca bir hayat olduğuna inanıyorum.

Hayır, sadece bir aktör olarak değil. İnsan olarak. İnsan olduğumuz için aktörüz, terziyiz, itfaiyeciyiz vs.

İnsan olarak ve sadece kendimizin duyumsadığı, tecrübe ettiği, haz duyduğu, hüzünlendiği yaşamak...

Ve, senin de kardeşim, Nazım Hikmet'in 'Taranta Babu'ya Beşinci Mektup' şiirindeki gibi, "yaşamaya evet" demeni bekliyorum:

Görmek 
       işitmek 
              duymak 
                      düşünmek 
                              ve konuşmak 
koşmak alabildiğine 
başı dolu 
      başı boş 
koş- 
     -mak...  
Hehehey TARANTA-BABU 
                                             hehehey,
yaşamak ne güzel şey 
                   anasını sattığımın 
                                        yaşamak ne güzel şey... 
Düşün beni
kollarım, senin üç çocuk doğurmuş 
                                       geniş kalçalarındayken… 
Düşün sıcak… 
Düşün kara bir taşa damlayan 
                                çırılçıplak 
                                               bir su sesini...
İstediğin yemişin
                  rengini, etini, adını düşün... 
Gözdeki tadını düşün 
kıpkırmızı güneşin 
                     yemyeşil otun 
                            ve koskocaman 
                                             masmavi bir çiçek gibi açan 
                                                                      ay ışığının… 

Düşün TARANTA-BABU! 
İnsanoğlunun yüreği 
                           kafası 
                                    kolu 
yedi kat yerin altından 
                           çekip çıkarıp 
öyle ateş gözlü çelik allahlar yaratmış ki 
kara toprağı bir yumrukta serebilir, 
yılda bir veren nar 
                        bin verebilir. 
Ve dünya öyle büyük, 
öyle güzel 
       öyle sonsuz ki deniz kıyıları 
her gece hepimiz 
       yan yana uzanıp yaldızlı kumlara 
yıldızlı suların
       türküsünü dinleyebiliriz... 

Yaşamak ne güzel şey 
               TARANTA-BABU 
                              yaşamak ne güzel şey… 
Anlayarak bir usta kitap gibi 
bir sevda şarkısı gibi duyup 
bir çocuk gibi şaşarak 
                      YAŞAMAK...
Yaşamak:
birer birer 
       ve hep beraber
                 ipekli bir kumaş dokur gibi...
Hep bir ağızdan
              sevinçli bir destan
                                       okur gibi
                                                      YAŞAMAK...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder