Gözleri
var, görmezler; kulakları var duymazlar...
Gazetecilikten sinemaya geçen yönetmenlerden
Reis Çelik’in 5. uzun metraj filmi “Lal Gece” gösterime girdi. 2011 yılı Mart
ayında Ardahan’da çekilen film, gerçek bir hikâyeden yola çıkarak “çocuk gelin”
dramını perdeye aktarıyor.
“Lal Gece” reşit olmayan bir kız ve gençlik
yıllarını ceza evinde tüketen yaşlı bir adamın süregelen kan davasını
durdurabilmek için zorlandıkları evliliği ve gerdek gecesinde girdikleri odada
hissettiklerini ve yaşadıklarını anlatıyor. Dinsel eğilimleri son yıllarda “özenle
ve özellikle” kışkırtılan toplumun en sıradan vicdani tepkilerinin de ters
orantılı olarak azalması, “Lal Gece”nin sorgulanmasını sağlayan en kışkırtıcı
yanı.
“Erkek egemen İslamlaşma”nın görmediği veya
görmekten kaçındığı gerçek, çocuk yaştaki kızlarımızın geleceklerinin, babaları
yaşındaki erkeklerle evlendirilerek, yok edilmesi. Son zamanların moda
talimatını izlersek, büyük olasılıkla “3 çocuk” yapmak zorunda kalacak bu
“çocuk gelin”lerin yaşadığı trajediye dikkat çeken “Lal Gece”, izleyicisini
tepki vermeye, tavır almaya ve görüş bildirmeye zorluyor.
“Işıklar Sönmesin”, “Hoşçakal Yarın” gibi
tartışma yaratan filmlerin ardından, “İnat Hikayeleri”nden başlayarak kendisine
yeni bir anlatım üslubu geliştiren Reis Çelik, “Lal Gece” filmiyle, hikaye
anlatma tarzını pekiştiriyor. Zaman duygusunun çoğunlukla kaybolduğu hikayenin
sonsuzluğu, anlatılmak istenen “mesel”in ana fikrine odaklanmayı mümkün
kılıyor.
Bu haliyle, belki de “minimalist sinema”nın
ülkemizdeki en önemli temsilcisi olarak işaret edebileceğimiz Reis Çelik’i,
küresel değerlendirmede, diğer minimalist sinemacılardan ayıran özelliği ise,
yerliliği hem sadece tematik alana hapsedilmekten kurtarmak ve yerli bir
stilizasyon oluşturmak yönünde verdiği çaba olarak vurgulayabiliriz.
Türk sinemasında son dönemde yoğunlaşan
“arayış” deneyimlerine olumlu örnek olarak gösterilebilecek “Lal Gece”nin bir
diğer özelliği ise, yıllardır sinemaya uzak kalan İlyas Salman’ı tekrar beyaz
perde ile buluşturması. Bu yıl düzenlenecek Altın Portakal Film Festivali’nde Onur
Ödüle de alacak olan İlyas Salman’ın geçen zaman içerisinde sanatsal
performansından hiçbir şey kaybetmediğini gözlemlediğimizi ayrıca belirtelim.
Lal Gece
Yönetmen ve Senarist: Reis Çelik
Görüntü Yönetmeni: Gökhan Tiryaki
Oyuncular: İlyas Salman, Dilan Aksüt,
Mayşeker Yücel, Sabri Tutal, Sercan Demirkaya, Ahmet Aydın
Türkkiye, 2012, 87 dakika
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder